Naukowcy z WMiI UWM opracowują narzędzia prognozujące ryzyko krótkowzroczności u dzieci
Badacze z Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie opracowali nowoczesny kalkulator ryzyka krótkowzroczności u dzieci. To odpowiedź na rosnący problem, który według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) może wkrótce przybrać skalę globalnej epidemii.
Reakcja na alarmujące prognozy
WHO przewiduje, że do 2050 roku nawet połowa populacji może zmagać się z krótkowzrocznością. Skutki tego zjawiska mogą być poważne – od problemów z ostrością widzenia po ryzyko groźnych powikłań okulistycznych. Dlatego tak ważna jest wczesna profilaktyka, na którą naukowcy z UWM odpowiedzieli, tworząc dostępne online narzędzie dla rodziców. Po wypełnieniu krótkiej ankiety można uzyskać prognozę rozwoju wady wzroku u dziecka w perspektywie trzech lat.
Sztuczna inteligencja w służbie zdrowia
Projekt powstał w ramach międzynarodowej współpracy z naukowcami z Finlandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii i Iranu. Zespół z UWM, kierowany przez dr hab. Andrzeja Jankowskiego, prof. UWM, a obecnie koordynowany przez dr hab. Piotra Artiemjewa, prof. UWM, odpowiada za stworzenie modeli uczenia maszynowego i pierwszego prototypu aplikacji. Studenci i naukowcy przeprowadzili tysiące eksperymentów, których wyniki zostały potwierdzone i opublikowane we współpracy z ekspertami okulistycznymi.
Nowatorskie podejście i plany rozwoju
Zastosowane rozwiązania mają charakter nowatorski – m.in. dzięki specjalnym metodom oceny modeli predykcyjnych. Narzędzie dostępne jest już w kilku wersjach językowych, jednak nie ma jeszcze statusu wyrobu medycznego. Trwają prace nad jego dalszym rozwojem, m.in. poprzez rozszerzenie zbiorów danych, wdrożenie systemów przeliczania między różnymi metodami pomiaru oraz zastosowanie technologii RAG w asystencie AI, co zwiększy funkcjonalność i precyzję działania kalkulatora.
Aby dowiedzieć się więcej o projekcie, zapraszamy do przeczytania całej rozmowy z naukowcami, która ukazała się na łamach Wiadomości Uniwersyteckich UWM (nr 1-2, 2025).
Artykuł dostępny jest na stronie: